10 Parasta Taideteosta Rooman Capitoliumin Museoissa
Jos olet intohimoinen taiteen ja historian ystävä, et voi jättää väliin Roomassa sijaitsevia Capitoliumin museoita. Maailman vanhimman museon kokoelmat saavat sinut ihastumaan. Oletko valmis?
Siitä lähtien, kun paavi Sixtus IV lahjoitti 1400-luvulla joukon pronsseja Rooman Capitolium-museoille, sen kokoelma on jatkuvasti kasvanut, minkä ansiosta se on kaupungin tärkein kunnallinen museo ja olennainen vierailukohde Italian pääkaupunkiin suuntautuvalla matkalla.
Sen muurien sisällä on paljon nähtävää. Autenttisia taideaarteita eri aikakausilta, joista annan sinulle tässä postauksessa pienen esimakua, jotta voit paremmin hahmottaa, mitä tulet löytämään, kun olet siellä. Niin, ja älä unohda vilkaista Capitoliinisten museoiden lippujen hintoja ja aukioloaikoja, jotta voit valmistautua vierailuusi yksityiskohtaisesti.
1. Capitoliumin susi
Capitolisten museoiden Naarassuden salin keskellä on Rooman symbolin, Capitolisten naarassuden, patsas.
Legendan mukaan tämä naarassusi löysi kaksoset Romulus ja Remus Tiberin vesistä lähellä Palatinuksen kukkulaa ja hoiti heitä kuin omia lapsiaan. Heistä tuli myöhemmin kaupungin perustajia, vaikka monet teoriat väittävätkin, että tämä myytti on vain roomalaisten keksimä, jolla he halusivat kietoa keisarillisen kaupungin synnyn eeppiseen loistoon.
"Kapitoliinisen naarassuden" patsas on peräisin 1100- tai 1200-luvulta, ja se on valmistettu pronssista. Sen uskotaan olevan kopio etruskipatsaasta, jolla oli pyhä rooli muinaisessa Roomassa. Kaksi pientä Romuluksen ja Remuksen hahmoa, jotka seuraavat "Lupercaa", lisättiin kokonaisuuteen 1400-luvun loppupuolella.
Kuriositeettina Piazza del Campidogliolla (jonka näköalapaikalta on yksi Rooman parhaista näköaloista) on Kapitoliinisen suden jäljennös, joka myös herättää paljon huomiota. Älä unohda ottaa siitä kuvaa!
2. Marcus Aureliuksen ratsastajapatsas
Rooman valtakunnan aikana ratsastajapatsaita oli kaupungissa hyvin paljon, mutta Marcus Aureliuksen patsaasta tekee erityisen se, että se on ainoa antiikin ratsastajapatsas, joka on säilynyt keskiajalla. Tänä aikana suurin osa näistä taideteoksista sulatettiin, jotta niiden pronssista voitiin lyödä kolikoita.
Jos Marcus Aureliuksen ratsastajapatsas on säilynyt nykypäivään asti, se johtuu siitä, että hänet sekoitettiin keisari Konstantinus I:een, joka Milanon ediktillä lopetti kristittyjen vainon ja antoi valtakunnassa uskonnonvapauden.
Nykyään patsas on Kapitolinaukion museoiden palatsissa Palazzo dei Conservatori -rakennuksessa, ja alkuperäisestä sijoituspaikastaan kiistellään. Todennäköisimmin se näyttää olevan Forum Romanumilla tai Piazza Colonnalla (jossa oli Antoniinuksen pylväs) eikä lähellä Lateraanin Johanneksen basilikaa, josta keskiaikaiset lähteet todistavat 10. vuosisadalta.
Tämän 2. vuosisadalla jKr. valmistetun pronssisen patsaan jäljennös on nähtävissä Piazza del Campidogliolla, jonne Michelangelo sijoitti alkuperäisen patsaan 16. vuosisadalla.
3. Kuoleva Galata
Kuolevan Galatan patsas on edellä mainitun ohella yksi Capitoliinisten museoiden suosituimmista, sillä se kuvaa hyvin realistisesti Pergamon kuninkaan Attalos I:n taistelussa kukistaman gallialaisen tuskaa, joka taistelee kuolemaa vastaan ja kieltäytyy alistumasta kohtaloonsa.
Teoksen uskotaan olevan roomalainen marmorikopio aiemmasta hellenistisestä pronssiteoksesta, joka kuuluu Pergamon koulukuntaan, joka oli tottunut syvällisempään paatoksen ilmaisuun. Sen taiteellinen laatu teki siitä yhden antiikin teoksista, joita eurooppalaiset Grand Tour -matkailijat eniten ihailivat.
Näyttää siltä, että kuolevan galatialaisen patsas löydettiin Villa Ludovisin kaivauksissa 1600-luvun alussa yhdessä itsemurhan tekevää gallialaista esittävän patsaan kanssa (joka on esillä Rooman kansallismuseon Altempsin palatsissa), sillä molemmat kuuluivat neljän hahmon veistosryhmään.
4. Kapitolinen Venus
Capitoliumin Venus on toinen Capitoliinisten museoiden suosituimmista patsaista. Löydät sen niin sanotusta Venuksen kabinetista Palazzo Nuovo del Campidoglion pohjakerroksesta.
Tämä veistos on kopio hellenistisestä veistoksesta, jonka Praxiteles loi 4. vuosisadalla eaa. Se löydettiin San Vitalen basilikan läheltä 1700-luvulla, ja paavi Benedictus XIV osti sen Stazin perheeltä lahjoittaakseen sen Capitoliinisille museoille.
Se kuvaa jumalatar Venusta, joka nousee alastomana kylpyammeesta muistelevassa asennossa, ja siitä on tehty lukuisia jäljennöksiä, jotka tunnetaan nimellä "Capitoliiniset Venukset".
5. Konstantinuksen kolossaalisen patsaan pää
Samassa Palazzo dei Conservatorin huoneessa, jossa Marcus Aureliuksen ratsastajapatsas seisoo, on myös Konstantinuksen kolossaalisen patsaan pää, joka oli osa 3. vuosisadalta jKr. peräisin olevaa istuvaa keisaripatsasta, joka on edelleen säilynyt.Patsaan muut osat ovat edelleen säilyneet, ja niitä voi myös nähdä vieraillessaan Capitoliumin museoissa.
Konstantinuksen kolossaalisen patsaan jäännökset löydettiin Maxentiuksen basilikasta Forum Romanumilta 1400-luvulla.
6. Spinario
Tämä 1. vuosisadalta eaa. peräisin oleva pronssiveistos on toinen Capitoliinisten museoiden suosituimmista teoksista sen ainutlaatuisen asennon ja epätavallisen aiheen vuoksi. Itse asiassa renessanssin aikana siitä tuli erittäin arvostettu, ja siitä on tehty useita jäljennöksiä, kuten Pariisin Louvre-museossa ja Moskovan Pushkin-museossa.
Spinario esittää istuvaa poikaa, joka etsii vasemman jalkansa jalkapohjaa poistaakseen siihen juuttuneen piikin.
7. Meduusan rintakuva
Kreikkalaisessa mytologiassa Medusa oli käärmetukkainen nainen, jolla oli voima kivittää kaikki, jotka uskalsivat katsoa häntä silmiin.
Tämä rintakuva on Gian Lorenzo Berninin 1600-luvulla tekemä teos, joka kuvaa tarkalleen metamorfoosin hetkeä. Taiteilijan tarkoituksena oli tällä veistoksella osoittaa kuvanveistäjän lahjakkuus ja samalla leikkiä katsojalla, joka voi "tainnuttaa" Meduusan tavoin ihaillessaan hänen taltan kanssa osoittamaansa taitoa.
Löydät tämän taideteoksen esillä Capitoliinisten museoiden Palazzo dei Conservatori -salissa.
8. Marforio
Toinen Capitoliinisten museoiden kuuluisimmista taideteoksista on Marforio, 1. vuosisadalta jKr. peräisin oleva kolossaalinen marmoriveistos, joka alun perin koristi roomalaista suihkulähdettä Flavian kaudelta.
Se esittää valtameren tai joen henkilöitymistä, ja se löydettiin 1500-luvulla Augustuksen foorumilta Mars Ultorin temppelin vierestä. Se on nyt nähtävissä Palazzo Nuovon sisäpihalla.
9. Kyyhkyjen mosaiikki
Tämän upean 2. vuosisadan mosaiikin, joka löydettiin Villa Adrianasta Tivolista 1700-luvulla, uskotaan olevan hellenistinen kopio teoksesta, jonka Soso Pergamonilainen teki koristamaan Pergamon kuninkaan Eumenes II:n palatsia.
Kyyhkysiä esittävä mosaiikki on erinomainen esimerkki siitä, kuinka taitavaksi mosaiikkitekniikka kehittyi Roomassa, ja siinä luotiin hyvin realistisia efektejä vain muutamalla lasi- ja marmorikivellä.
Voit nähdä tämän teoksen Kyyhkyjen salissa. Siellä sinulla on myös mahdollisuus nähdä muita mielenkiintoisia löytöjä, kuten muita mosaiikkeja, basreliefejä ja joitakin pronssitauluja, joihin on kaiverrettu lakeja.
10. Caravaggion Bonaventura
Santa Petronilla -huoneessa voit lopuksi nähdä maalauksen Bonaventura, joka on yksi Caravaggion ensimmäisistä teoksista ja joka oli varsin vallankumouksellinen 1500-luvun loppupuolella, sillä se poikkesi aikakauden vallitsevasta historiallisesta kehyksestä (jossa raamatulliset ja mytologiset aiheet olivat runsaita) ja keskittyi tuon ajan ihmisten arkielämään.
La Buenaventura kuvaa mustalaistyttöä, joka ennustaa tulevaisuutta naiiville nuorelle miehelle, jonka sormuksen hän varastaa tämän kädestä, ja käyttää hyväkseen sitä, että mies on hämmentynyt tytön hymystä.
Epätavallisen aiheensa lisäksi tämä teos herätti kohua aikansa estetiikassa. Syynä? Katsokaa tytön käsiä, sillä Caravaggio kuvasi ne likaisiksi, mikä kuvastaa tuon ajan työväenluokan hygienian puutetta.
Kuten sanoin, tämä ei miellyttänyt esteetikkoja, jotka eivät maalauksissaan tehneet myönnytyksiä arkielämälle, vaan pikemminkin vahvistivat, että taiteessa kauneus olisi asetettava etusijalle ja nostettava sosiaalisten aiheiden yläpuolelle.