Lisää aiheesta: 12 Parasta Maalausta Uffizin Galleriassa
Uffizin galleria on ehdoton vierailukohde. Se on Florencian ja yleensä Italian suosituin museo, ja siellä on maailman tärkeimpiä taideteoksia kuten Botticellin "La Primavera" ja "El Nacimiento de Venus" sekä Rafaelin "La Virgen del Jilguero", Michelangelon "Tondo Doni", Filippo Lippin "Madonna ja lapsi kahden enkelin kanssa", Giotton "La Maestà di Ognissanti", Caravaggion "Bacchus" ja Piero della Francescan "Urbinon herttuan muotokuva". Haluatko tietää, mitä kaikkia teoksia voit nähdä vierailusi aikana? Lue lisää.
Ja jos haluat lisätietoa taidegalleriasta, tutustu postaukseen Uffizin gallerian liput Lisäksi voit tutustua muihin ehdotuksiin matkallesi Toscanan pääkaupunkiin artikkelissa Mitä nähdä ja tehdä Firenzessä
1. Botticellin 'Primavera' (Kevät)

La Primavera' on yksi Sandro Botticellin mestariteoksista. Se maalattiin vuosien 1477 ja 1482 välillä Italian renessanssin huippuvuosina, ja se on kevään allegoria. Teoksen, jonka mitat ovat 2,03 x 3,14 metriä, tilasi Lorenzo di Pierfrancesco de Medici.
Tästä Botticelin uran avainteoksesta, joka on merkittävä hahmojen tyylikkyyden ja moitteettoman värinkäytön vuoksi, on useita tulkintoja. Useimmat ovat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että keskeinen hahmo on Venus, joka edustaa harmoniaa ja tasapainoa luonnon ja henkisten arvojen (maalauksen vasemmalla puolella) sekä sivistyksen ja aineellisten arvojen (oikealla puolella) välillä. Kiehtova teos.
- Tämä teos löytyy... huoneista 10/14.
2. Botticellin Venuksen syntymä

Vuosina 1482-1485 maalattu Venuksen syntymä on toinen Botticellin suurista teoksista. Se on huomattavan suuri, 278,5 cm x 172,5 cm, ja se on yksi varhaisimmista Toscanan alueelta peräisin olevista kankaalle maalatuista teoksista. Teokselle on ominaista sen tekniikka ja käytettyjen materiaalien, kuten alabasteri, laatu.
Teoksella on useita merkityksiä, ja se kuvaa maalauksen keskellä alastonta Venusta simpukankuoressa merenrannalla vertauskuvana rakkauden synnystä sekä henkisestä kauneudesta. Hänen vasemmalla puolellaan tuuli puhaltaa kukkia ja oikealla puolella palvelija peittää hänet liinalla.
- Tämä teos löytyy... huoneista 10/14.
3. Michelangelon "Tondo Doni

Michelangelon ensimmäisen Roomassa oleskelunsa jälkeen luoma Tondo Doni eli Pyhä perhe on peräisin samalta ajanjaksolta kuin Daavid, vuosilta 1506-1508, ja sitä pidetään yhtenä 1500-luvun italialaisen taiteen suurista teoksista sekä yhtenä harvoista taiteilijan maalauksista Sikstuksen kappelin freskojen ohella. Sen tilasi pankkiiri Agnolo Doni, ja sen koko on 120 cm x 120 cm.
Michelangelon itse veistämässä poikkeuksellisessa puukehyksessä teoksessa on Maria, Joosef ja lapsi, ja taustalla on joukko alastonhahmoja. Maalaus merkitsi historian käännekohtaa, sillä se loi perustan manieristiselle tyylille, jota suuret taiteilijat käyttivät myöhemmin laajalti ja joka suosi luonnottomia asentoja, jotka antoivat teokselle luonteenomaisen liikkeen. Juuri tämä outo asento näkyy Marian hahmossa.
- Tämä teos löytyy... huoneesta 35.
4. Piero della Francescan "Muotokuva Urbinon herttuoista"

Piero della Francescan vuosina 1465-1472 maalaama Urbinon herttuan muotokuva on yksi Italian renessanssin tärkeimmistä teoksista.
Se kuvaa herttuoita ja puolisoita Federigo da Montefeltroa ja Battista Sforzaa profiilikuvassa, kuten klassisella kaudella oli tapana, vaikkakin tämän kuvan valinta oli enemmänkin pakko, koska Federigo da Montefeltro menetti oikean silmänsä turnauksessa. Taustalla on suuri, syvä maisema, joka kuvastaa hovin valtaa. Yksi tämän teoksen kummallisuuksista on se, että se on maalattu myös takapuolelle.
- Tämä teos sijaitsee huoneessa 8.
5. Rafaelin tekemä kultasirkun Madonna (Madonna of the Goldfinch)

Kultasirkun Madonna on yksi Rafaelin keskeisistä teoksista, jossa on nähtävissä hänen maalaustaiteelleen ominaisia piirteitä: hahmojen lempeät kasvot, upea värien käyttö, hahmojen intiimiys ja naturalistinen maisemakuvaus.
Maalari sai suuren vaikutuksen myös Leonardo da Vincilta, jolta hän omaksui joitakin maalauksensa piirteitä, kuten pehmeän valaistuksen, hahmojen välisen vuoropuhelun ja hahmojen pyramidimaisen sijoittelun. 107 cm x 77 cm kokoinen teos, joka on vaurioitunut pahoin 1500-luvulta lähtien, on restauroitu useaan otteeseen, mutta vastaviimeisimmän restauroinnin yhteydessä vuonna 2008 se saavutti täyden loistonsa.
- Tämä teos sijaitsee huoneessa 66.
6. Filippo Lippin "Madonna ja lapsi kahden enkelin kanssa"

Filippo Lippin noin vuonna 1465 toteuttama Madonna ja lapsi kahden enkelin kanssa on yksi Italian renessanssin suosituimmista teoksista, ja sillä on kummallinen historia. Lippi oli karmeliittamunkki, joka rakastui nunna Lucrezia Butiin. Heillä oli salainen suhde, kunnes he luopuivat uskonnollisesta elämästä ja saivat lapsia, joista Filippino oli kuuluisa taidemaalari ja Botticellin ystävä.
Neitsyt ja lapsi kahden enkelin kanssa -teoksessa, jonka koko on 100 cm x 71 cm, Neitsyt Maria on kuvattu tyylikkäässä hiustyylissä, jota koristavat huntu ja helmet. Hän seisoo profiilissa rukoilemassa kahden enkelin pitelemän lapsen edessä. Heidän takanaan on flaamilaistyylisten maalausten innoittama maisema. Tämän teoksen erikoisuus on se, että monet tulkitsevat Neitsyt Marian kasvot Lucrezian muotokuvaksi.
- Tämä teos löytyy... huoneesta 8.
7. Tizianon Urbinon Venus"

Urbinon Venus' on Tizianin teos vuodelta 1538, jonka Urbinon herttua Guidobaldo II della Rovere tilasi lahjaksi vaimolleen. Monet pitävät teosta avioliiton vertauskuvana, ja se on merkittävä ennen kaikkea aistillisuutensa vuoksi, vaikka siinä on myös muita merkittäviä piirteitä, kuten eroottisuus, äitiys ja uskollisuus.
Tässä 1,19 m x 1,65 m kokoisessa maalauksessa rakkauden jumalatar Venus on kuvattu aistikkaasti ja eroottisesti katsojaan vetoavasti. Hänen jalkojensa vieressä on koira, joka on merkki avioliiton uskollisuudesta. Ja taustalla palvelustyttö katsoo laatikkoon katsovaa tyttöä äitiyden symbolina. Kuvan tekee tunnetuksi erinomainen värien ja kontrastien käyttö.
- Tämä teos löytyy... huoneesta 83.
8. Caravaggion Bacchus

Caravaggio oli taiteen historian käännekohta. Hänen maalaukselleen oli ominaista lämpimien värien käyttö sekä realistisuus ja vaatimattomien hahmojen kuvaaminen.
1500-luvun lopulla maalattu Bacchus on 98 cm x 84 cm kokoinen öljy taululle, ja kardinaali del Monte lahjoitti sen Toscanan suurherttualle Ferdinando I:lle. Juuri tässä maalauksessa Bacchus kuvataan nöyränä, ihmisyyttä heijastavana kylän nuorukaisena. Hän pitää vasemmassa kädessään viinilasia, joka erottuu läpinäkyvyydellään, ja siinä on muitakin tavallisia esineitä, kuten hedelmäkori.
- Tämä teos löytyy... huoneesta 90.
9. Giotton "La Maestà di Ognissanti"

Giotto mullisti maalaustaiteen historian ja tavan esittää ihmisiä yhtenä renessanssin tärkeimmistä taiteilijoista. La Maestà di Ognissanti " on suuri, 204 cm x 325 cm kokoinen alttaritaulu, jonka hän maalasi Firenzessä sijaitsevaan Ognissantin kirkkoon noin vuonna 1310. Maalauksessa Maria istuu valtaistuimella pitelemässä lasta, ja enkelit ovat etualalla. Tila on tyypillisesti hyvin rajattu, ja vaatteiden laskokset rajaavat kohtauksen hahmot.
- Tämä teos sijaitsee huoneessa 2.
10. Domenico Venezianon Santa Lucia de Magnolin alttaritaulu (Domenico Veneziano)

Tämä Domenico Venezianon vuosina 1445-1447 valmistunut teos kuvaa keskellä Madonnaa ja lasta. Hänen vieressään vasemmalla ovat pyhä Fransiskus ja Johannes Kastaja ja oikealla pyhä Zenobius. Alttaritaulu on luultavasti vanhin ilman kullattua taustaa oleva ja suorakulmainen alttaritaulu, samoin kuin kirkkaat värit. Merkillepantavaa on myös kirkkaan valon käyttö peruselementtinä, joka tulee sisään oikean yläreunan kautta.
- Tämä teos sijaitsee huoneessa 7.
11. Artemisia Gentileschin "Judit mestaamassa Holofernesta"

Firenzen Accademia di Arti del Disegno -akatemian ensimmäinen naispuolinen jäsen Artemisia Gentileschi oli tunnettu ja edistyksellinen 1600-luvun italialainen taidemaalari. Hänen maalauksilleen on ominaista vahvojen naisten kuvaaminen. Erityisesti teoksessa "Judith Beheading Holofernes" (Juudit mestaamassa Holoferneksen) raamatullinen sankaritar kuvataan mestaamassa vihollisensa, assyrialaisen johtajan Holoferneksen.
- Tämä teos löytyy... huoneesta 90.
12. Gentile da Fabrianon teos "Maagisten palvominen"

Tämä myös nimellä Pala Strozzi tunnettu suuri alttaritaulu, jossa on veistetty puukehys, on Gentile da Fabrianon tekemä ja vuodelta 1423. Palla Strozzin tilaama teos on yksi kansainvälisistä goottilaistyylisistä maalauksista, joille ovat ominaisia hienostuneet muodot, hienostuneet vaatteet ja hovimaiset asennot. Se kuvaa maagisten kulkuetta, ja heidän takanaan on Palla Strozzin muotokuva.
- Tämä teos löytyy... huoneesta 7.
Suositukset nähdäksesi Uffizin gallerian parhaat teokset ilman tungosta

Kun vierailet Uffizin galleriassa, pidä mielessä seuraavat suositukset, jotta vierailusi olisi mahdollisimman onnistunut:
- Osta lippusi etukäteen: Uffizin galleria on Firenzen suosituin museo. Siellä käy päivittäin suuri määrä kävijöitä, ja on tärkeää varata lippu etukäteen, jotta vältät pitkät jonot ja turhan lipunmyyntipisteessä vietetyn ajan. Voit myös ostaa lipun, jolla on etuoikeutettu pääsy. Halvimmat liput Uffizin galleriaan maksavat alkaen 30 € Hellotickets-sivustolla.
- Tarkista kartta: Ennen vierailun aloittamista kannattaa tarkistaa kartalta, missä sinua eniten kiinnostavat teokset sijaitsevat, ja aloittaa kierros kyseiseltä alueelta.
- Mene aikaisin aamulla: Koska Uffizin galleriassa vierailee päivittäin suuri määrä kävijöitä, on suositeltavaa mennä aikaisin aamulla, jotta taidegalleriaan pääsee tutustumaan mahdollisimman rauhassa ja mukavasti.
Äläkä epäröi käydä Uffizin galleriassa käynnin jälkeen katsomassa Accademian galleriaa.
Neuvon sinua myös tutustumaan postaukseen Firenzen parhaat museot ja laatimaan matkallesi parhaan mahdollisen ohjelman.