Taylor Swiftin konsertit kasvattavat Madridin taloutta yli 25 miljoonalla eurolla

Vain kahden viikon kuluttua Madridin jännitys saavuttaa huippunsa, kun Taylor Swift nousee lavalle kahdessa odotetussa konsertissa juuri remontoidulla Santiago Bernabeu -stadionilla.

Taylor Swiftin konsertit kasvattavat Madridin taloutta yli 25 miljoonalla eurolla

Madrid

Tapahtuma ei ole pelkkä musiikkinäytelmä, vaan sen odotetaan antavan merkittävää taloudellista lisäpotkua sekä Madridille että Espanjalle.

:::link|text=

H elloticketsin|element=homepage::: laskelmat ja arviot perustuvat laajaan kokemukseemme matkailijoiden käyttäytymisestä, jota täydennettiin virallisista verkkolähteistä saaduilla tutkimuksilla ja tilastoilla. Menetelmämme sisälsi keskimääräisten matkailijoiden kulutustottumusten analysointia, konserttimatkailua koskevien historiallisten tietojen tarkastelua sekä alan raporttien ja paikallishallinnon tilastojen kuulemista.

Jopa 65 000 ihmistä voisi vierailla Madridissa 2 yön ajan

Uudella Santiago Bernabeu -stadionilla on konserttijuhlia varten ±65 000 paikkaa.

  • Noin 130 000 fania osallistuu konsertteihin kahden illan aikana.
  • Heistä 50-70 prosenttia on paikallisia.
  • Näin ollen pääkaupunkiin saapuu 52 000-65 000 ihmistä muilta alueilta.

Vierailijat viipyvät pääkaupungissa keskimäärin 2 yötä.

Näin konsertit vaikuttavat eri toimialoihin, tuottavat miljoonia ja auttavat paikallista ja kansallista taloutta.

Kaavio
Kaavio

Vieraanvaraisuusbuumi

Majoitus- ja ravitsemisala on yksi Taylor Swiftin konserttiviikonlopun suurista voittajista. Kun turisteja saapuu 52 000-65 000, hotellien ja muiden majoitusliikkeiden odotetaan toimivan täydellä kapasiteetilla.

Keskimäärin nämä matkailijat viipyvät todennäköisesti kaksi yötä ja käyttävät majoitustyypistä riippuen 150-300 euroa yöltä.

P elkästään hotelleille tämä merkitsee arviolta 15,6-19,5 miljoonan euron tuloja. 150 euron yöpymishinnalla varustetun keskihintaisen hotellin tavanomainen käyttöaste voikaksinkertaistua tai kolminkertaistua, mikä merkitsee 200-300 prosentin tulojen kasvua tavanomaiseen viikonloppuun verrattuna.

Myös Airbnb-majoittajat hyötyvät, sillä monet heistä voivat periä korkeampia hintoja suuren kysynnän vuoksi.

Ruoka ja viihde

Madridin elinvoimainen ruoka- ja juomateollisuus kasvaa merkittävästi.

Matkailijoiden odotetaan käyttävän noin 34 euroa päivässä ruokaan, mikä tuo ravintoloille ja kahviloille 3,5-4,4 miljoonan euron lisätulot konserttiviikonlopun aikana.

Kauppa ja matkamuistot: shoppailijan paratiisi

Kauppojen, erityisesti matkamuistoja myyvien kauppojen, myynti kasvaa merkittävästi.

On arvioitu, että 20 prosenttia konsertin kävijöistä eli 26 000 turistia käyttää keskimäärin 75 euroa matkamuistoihin ja lahjoihin, mikä tuo paikallistalouteen 1,95 miljoonaa euroa.

Tämä on valtava lisäys tavanomaiseen myyntiin verrattuna, ja matkamuistomyymälät Madridin keskustassa voivat ansaita 4-5 kertaa enemmän kuin tavanomaisena viikonloppuna.

Liikenne: massojen kuljettaminen

Myös liikenneala hyötyy merkittävästi.

Julkisen liikenteen, taksien ja kimppakyytipalvelujen käyttö lisääntyy, kun turistit liikkuvat kaupungissa.

Vierailijat käyttävät keskimäärin noin 19 euroa päivässä liikenteeseen, mikä tuottaa 2-2,5 miljoonan euron lisätulot viikonlopun aikana. Sekä paikalliset joukkoliikenneviranomaiset että yksityiset liikenteenharjoittajat näkevät tulojen kasvavan, mikä heijastelee yleistä taloudellista kasvua.

Taloudelliset vaikutukset paikallishallintoon

Kaavio
Kaavio

Taloudellinen hyöty ulottuu myös paikallishallinnon ja valtionhallinnon kassaan.

Arvonlisäveron ja tuloverojen kautta Madridin paikallishallinto ja Espanjan valtionhallinto hyötyvät merkittävästi. Kun matkailijoiden arvioitu kokonaiskulutus on25-31,3 miljoonaa euroa, pelkkä arvonlisävero voi tuottaa 5,25-6,57 miljoonaa euroa.

Lisäksi lisääntyneistä voitoista saatavat yhteisöverot voisivat lisätä verotuloja 625 300-781 625 eurolla, jolloin verotulojen kokonaislisäys olisi 5,88-7,35 miljoonaa euroa.

Dominoefekti: konserttien ulkopuolella

Vaikka konserttien välittömät hyötyjät ovatkin selvät, heijastusvaikutus ulottuu vielä pidemmälle.

Prado-museon ja kuninkaallisen palatsin kaltaiset nähtävyydet saavat enemmän kävijöitä, paikalliset matkanjärjestäjät saavat enemmän varauksia ja jopa pienyritykset, kuten apteekit ja paikalliset kaupat, tuntevat myönteisen vaikutuksen. Taylor Swiftin konsertit Bernabéun stadionilla ovat Madridille ja Espanjalle merkittävä tapahtuma, ei ainoastaan kulttuurisesti vaan myös taloudellisesti.

Hotelleista ja ravintoloista vähittäiskauppoihin ja liikennepalveluihin lähes kaikki alat tuntevat tämän valtavan turistivirran myönteiset vaikutukset.

Tämä viikonloppu korostaa, miten suurtapahtumat voivat toimia voimakkaina talouden katalysaattoreina, jotka edistävät kasvua ja vaurautta useilla eri toimialoilla.

Yhteenveto taloudellisista vaikutuksista

Taylor Swiftin Madridin konserttien taloudelliset vaikutukset voidaan tiivistää kulutuksen merkittävään kasvuun useilla eri aloilla:

  • Matkailijoiden kokonaismenot: 25 miljoonasta eurosta 31,3 miljoonaan euroon.
  • Majoitus: 15,6 miljoonasta eurosta 19,5 miljoonaan euroon.
  • Ruoka ja juomat: 3,5 miljoonasta eurosta 4,4 miljoonaan euroon.
  • Kauppa ja matkamuistot: 1,95 miljoonaa euroa.
  • Liikenne: 2-2,5 miljoonaa euroa.
  • Valtion verotulot: 5,88-7,35 miljoonaa euroa.

Nämä luvut osoittavat, miten yksittäinen tapahtuma voi tuoda kymmeniä miljoonia euroja paikallistalouteen ja hyödyttää yrityksiä, työntekijöitä ja julkisia palveluja.