Pradon museon 13 parasta maalausta
Prado-museo on yksi maailman täydellisimmistä ja tärkeimmistä taidegallerioista. Ota selvää, mitkä ovat sen parhaat teokset niiden tuhansien teosten joukosta, jotka kuuluvat sen kokoelmaan.
Prado-museo on Reina Sofían, Thyssenin ja tämän artikkelin aiheena olevan museon muodostaman taidekolmion keihäänkärki.
Kaikista Madridin nähtävyyksistä ja aktiviteeteista vierailun tässä historiallisessa museossa pitäisi olla etusijalla kaikilla Espanjan pääkaupungissa vierailevilla. Vaikka sen kokoelma ei ole kaikkein laajin, sillä siinä on noin 8000 taideteosta, joista vain1713 on esillä, historiallinen arvo ja monipuolisuus tekevät siitä yhden maailman tärkeimmistä maalaustaidekokoelmista. Pradossa on kuuluisien taiteilijoiden, kuten Goyan, Velázquezin, Rubensin ja Boschin, koti.
Sen gallerioissa voi hukata koko päivän, mutta koska se ei aina ole mahdollista, on parasta tietää etukäteen, mitkä ovat sen tärkeimmät teokset, ja siksi jaan kanssasi nämä luettelot tärkeimmistä maalauksista, jotka sinun on nähtävä Prado-museossa.
1. Saturnus syö poikaansa, Goya
Aloitamme katsauksemme Pradon tärkeimpiin teoksiin yhdellä sen tärkeimmistä taiteilijoista, Francisco de Goyalla, ja yhdellä hänen vaikuttavimmista teoksistaan.
S aturnus syö poikaansa on osa 14 teoksen kokoelmaa, jotka tunnetaan nimellä mustat maalaukset niiden tummien värien ja synkkien aiheiden vuoksi. Nämä ominaisuudet tulevat hyvin esille tässä erityisen synkässä maalauksessa, joka esittää jumala Kronosta eli Saturnusta syömässä yhtä pojistaan peläten, että hänet jonain päivänä syrjäytettäisiin.
Maalaus hämmästyttää jumalan katseen aiheuttamalla kauhulla, veren korostuneisuudella ja julmuudella sekä Goyan käyttämien värien kontrastilla.
- Tekijä: Francisco de Goya.
- Päiväys: 1820.
- Sijainti: Pradon huone 067.
2. Goyan alaston Maja, Goya
Siirrymme poikaansa ahmivan Saturnuksen maalauksen kauhusta Goyan Alaston Maja -teoksen eroottisuuteen.
Maalauksen tilasi Manuel Godoy, kuningas Kaarle IV:n pääministeri, joka piti erityisesti eroottisesta taiteesta. Goya valittiin, sillä hän oli tuohon aikaan johtava maalari aatelisten keskuudessa ja yksi Euroopan parhaista.
Goya kuvasi alastomana makaavan nuoren naisen kuin Venus, mutta erehtymättöminä merkkeinä siitä, että malli oli ihminen. Tästä syystä ja hänen alastomuutensa tiettyjen yksityiskohtien vuoksi maalausta pidetään yhtenä ensimmäisistä mytologian ulkopuolisen naisen täydellisistä alastonkuvista maalaustaiteessa.
Godoy tilasi myös toisen samantyyppisen maalauksen, jossa nainen oli kuitenkin pukeutunut, jotta hän voisi nämä kaksi maalausta päällekkäin asettamalla simuloida alastonkuvaa. Maalauksen suuri tuntemattomuus on majan henkilöllisyys, jonka Goya säilytti nimettömänä.
- Tekijä: Francisco de Goya.
- Päiväys: 1795
- Sijainti: Pradon huone 038.
3. Goyan kirjoittama Madridin toukokuun 3. päivän ampumaratsu
Napoleon hallitsi Eurooppaa Goyan aikaan, ja Goya käytti hyväkseen Espanjan kautta kulkemaansa reittiä Portugalin valloittamiseksi ja päätti valloittaa maan ja kruunata veljensä Joseph Bonaparten Espanjan kuninkaaksi.
T oukokuun 2. päivänä 1808 Espanjassa nousi kansannousu, ja 3. toukokuuta Ranskan armeija kosti ampumalla tuhansia ihmisiä. Tätä Goya kuvasi yhdessä suurimmista teoksistaan. MaalaustaToukokuun 3. päivän ampumaväki pidetään ensimmäisenä suurena nykyajan teoksena, koska sillä ei ole vastaavia edeltäjiä ja se antoi tilaa tyyleille, kuten romantiikalle.
Maalaus Toukokuun 3. päivän ampumarykmentti inspiroi Picasson kaltaisia kirjailijoita, jotka käyttivät tätä teosta kuuluisan Guernican pohjana.
- Kirjoittaja: Francisco de Goya
- Päiväys: 1814
- Sijainti: Pradon huone 064.
4. Las Meninas, Diego Velázquezin käsialaa
Velázquezin Las Meninas on luultavasti Prado-museon edustavin ja kuuluisin maalaus.
Se on yksi sevillalaisen taidemaalarin suurimmista, yli 3 metriä leveistä ja lähes 3 metriä korkeista kankaista ja hänen mestariteoksensa. Maalauksen päälle on valunut mustejoet sitä ympäröivien salaisuuksien ja sen sommittelun omaperäisyyden vuoksi.
Maalauksessa on jopa 11 hahmoa, kuten Meninat, Filip IV:n ja Itävallan Marian tyttäret, jotka esiintyvät maalauksessa myös toisen maalauksen sisällä, ja jopa Velázquez itse. Taiteilija kuvaa itseään etualalla ikään kuin kyseessä olisi historian ensimmäinen selfie.
Tasojen monimutkaisuus, tapa, jolla hän kuvaa eri hahmoja, ja loputon määrä muita yksityiskohtia tekevät Las Meninas -maalauksesta mestariteoksen, jonka vuoksi kannattaa maksaa Prado-museon sisäänpääsymaksu.
- Tekijä: Diego Velázquez.
- Päiväys: 1656.
- Sijainti: Pradon huone 012.
5. Ristiinnaulitseminen, tekijä Juan de Flandes
R istiinnaulitseminen-taulua pidetään espanjalais-flamettilaisen maalaustaiteen mestariteoksena. Piispa Juan Rodríguez de Fonseca tilasi sen Juan de Flandesilta, joka maalasi sen osaksi Palencian katedraalin pääalttaritaulua. Teos oli osa alttaritaulua yhdessä saman taiteilijan10 muun maalauksen kanssa, mutta taiteilija ei ehtinyt nähdä niiden asentamista katedraaliin ennen kuolemaansa. Ristiinnaulitsemista pidetään kuitenkin näistä kymmenestä maalauksesta parhaana kohtauksen laadun ja yksityiskohtaisuuden vuoksi.
- Tekijä: Juan de Flandes.
- Päiväys: 1509.
- Sijainti: Pradon huone 057.
6. Rubensin 3 armoa
Rubensin maalauksessa Kolme armoa on Zeuksen tyttäret Aglaya, Talia ja Euphrosyne alastomina syleilemässä toisiaan 1700-luvun kauneuskanonin mukaisessa ilmeisen aistillisessa kohtauksessa.
Näiden kolmen jumalattaren uudenlainen kuvaustapa teki tästä Rubensin maalauksesta yhden hänen hienoimmista teoksistaan, jopa niin paljon, että kuningas Filip IV otti sen itselleen, vaikka taiteilija maalasi sen omia asuntojaan varten.
- Tekijä: Peter Paul Rubens.
- Päiväys: 1635
- Sijainti: Pradon huone 029.
7. Laskeutuminen ristiltä, Rogier Van der Weydenin teos
Rogier Van der Weydenin mestariteos on erikoinen triptyykki, jossa on suorakulmainen muoto ja keskellä ulkonema ristiä varten. Se on maalattu aikakaudelleen erinomaisella mestarillisuudella.
Värit ja maalarin hieno tekniikka yllättävät, vaikka kyseessä on 1400-luvun alkupuolelta peräisin oleva teos. Ristiltä laskeutuminen on kuriositeettina Pradossa, koska kuningas Filip II oli ihastunut siihen ja toi sen laivalla Espanjaan. Laiva haaksirikkoutui, mutta hyvän pakkauksen ansiosta teos säilyi ehjänä.
- Kirjoittaja: Rogier Van der Weyden
- Päiväys: 1443
- Sijainti: Pradon huone 058
8. Boschin triptyykki Maanpäällisten ilojen puutarhasta
Hieronymus Boschin mestariteos, joka tunnetaan nimellä Maanpäällisten ilojen puutarha, on kuuluisa triptyykki, joka kuvaa erilaisia kohtauksia luomisesta ihmiskunnan mahdolliseen kohtaloon. Kun triptyykki on suljettu, voidaan nähdä luomiskohtaus, ja kun se avataan, teos jakautuu kolmeen osaan.
Kaksi ensimmäistä, vasemmalla oleva ja keskimmäinen osa, kuvaavat paratiisia ja Aatamin ja Eevan syntiä, ja oikealla oleva kohtaus symboloi helvettiä, johon synti johtaa.
Maalauksen syvällinen ikonografia, tekniikka ja värit sekä teoksen monimutkaisuus ovat tehneet siitä yhden Prado-museon päänähtävyyksistä.
- Kirjoittaja: Bosch
- Päiväys: 1500
- Sijainti: Pradon huone 056A.
9. Fra Angelicon Marian ilmestys
Fra Angelicon alkuperäinen nimi oli Guido di Piero, ja hän oli Firenzessä asunut renessanssimaalari.
Hänet vihittiin papiksi, hän muutti nimensä ja alkoi maalata, ja Marian ilmestys on yksi hänen varhaisimmista ja kiistellyimmistä teoksistaan. Fra Angelicon kuvausMarian ilmestyksestä oli epätavallinen ja herätti aikanaan paljon kiistelyä. Vasta kuoleman jälkeen hänen teoksensa tunnustettiin aikaansa edellä olevaksi näkemykseksi ja hänen parhaaksi teoksekseen.
- Kirjoittaja: Guido di Piero
- Päiväys: 1426
- Sijainti: Pradon huone 056B.
10. Bredan antautuminen, Diego Velázquezin kirjoittama teos
Tämän mestari Velázquezin maalauksen ymmärtämiseksi on välttämätöntä ymmärtää sen historiallinen konteksti. Alankomaat oli 1500-luvun lopulla uppoutunut niin sanottuun kahdeksankymmenvuotiseen sotaan, jossa se halusi itsenäistyä Espanjasta.
B redan kaupunki kuului Alankomaihin, kunnes kuningas Filip IV päätti ottaa sen takaisin. Kohtaus kuvaa hetkeä, jolloin aateliset luovuttivat valloituksen jälkeen suvereniteetin espanjalaisille. Kuningas Filip IV halusi ikuistaa tämän hetken, joten hän tilasi VelázqueziltaBredan antautuminen -maalauksen suuressa mittakaavassa koristamaan Buen Retiro -palatsi.
- Kirjoittaja: Diego Velázquez
- Päiväys: 1635
- Sijainti: Pradon huone 009A.
11. Dürerin omakuva
Dürer oli itseäänsuuresti arvostava taidemaalari. Niin paljon, että hän käytti itseään mallina kuvatessaan Jeesusta Kristusta. Tämän itsetuntonsa vuoksi hän esitteli itseään ajan parhailla vaatteilla ja hyvin mairittelevilla väreillä. Hän pyrki niin paljon täydellisyyteen, että jopa ikkunasta näkyvä maisema oli saanut inspiraationsa kauniista Italiasta, kun hän oli Saksassa.
Tekijän egon lisäksi Dürerin omakuva on maalattu huomattavalla tekniikalla, joka rohkaisi häntä käsityötaidossaan. Käsityötaitoa, jota ei muuten pidetty ylevänä ja joka on ristiriidassa Dürerin tavan kanssa maalata itseään.
- Kirjoittaja: Albrecht Dürer
- Päiväys: 1498
- Sijainti: Huone 055B
12. Rafaelin kardinaali
Kardinaalin muotokuva jäi aluksi huomaamatta, kunnes selvisi, että sen tekijä oli Rafael, yksi Italian renessanssin suurimmista ja merkittävimmistä taiteilijoista taidehistoriassa.
Rafaelin moitteettoman tekniikan lisäksi teos herätti monien kiinnostuksen monitulkintaisuutensa vuoksi, sillä muotokuva voidaan lukea monien aikakauden kardinaalien nimiin.
Ei tiedetä varmasti, kuka kardinaali poseerasi italialaiselle taiteilijalle, vaikka on olemassa luettelo kahdesta tai kolmesta todennäköisestä nimestä. Muotokuvan perspektiivi muistuttaa hyvin paljon Leonardo da Vincin Mona Lisaa, joka on esillä Pariisin Louvressa.
- Kirjoittaja: Rafael
- Päiväys: 1511
- Sijainti: Pradon huone 049.
13. Ritari käsi rintakehällä, El Greco
El Greco on toinen Pradon kokoelman tähtitaiteilijoista. Museossa on useita hänen teoksiaan, mutta Ritari, jolla on käsi rinnalla on erityisen huomionarvoinen. Teos kuvaa noin 30-vuotiasta herrasmiestä tyypillisessä 1500-luvun vaatetuksessa.
Kaikista taiteilijan maalaamista ja Pradossa esillä olevista muotokuvista tämä oli yksi ensimmäisistä museoon saapuneista ja yksi merkittävimmistä, koska siinä on mukana miekan kaltainen elementti, jota harvoin näkee tämäntyyppisissä muotokuvissa.
Niinpä juuri miekka ja ritarin juhlallinen ele tekivät siitä kuuluisan Toledossa kuolleen taidemaalarin töiden joukossa.
- Tekijä: El Greco
- Päiväys: 1580
- Sijainti: Huone 009B