Asiat, joita et voi missata La Pedrerassa Barcelonassa

Kunnostettu ja avoinna yleisölle vuodesta 1996, La Pedrera on tullut yksi kaupungin rakastetuimmista teoksista ja yksi Barcelonan arkkitehtuurin parhaista symboleista. Jos haluat tietää siitä lisää, lue eteenpäin!

Katherine Betances

Katherine Betances

Lukuaika 6 minuttia

Asiat, joita et voi missata La Pedrerassa Barcelonassa

Casa Milà, La Pedrera | ©Teresa Grau Ros

Asiantuntijat pitävät Antonio Gaudín merkittävimpänä siviiliarkkitehtuurin rakennuksena, ja kierros tämän tärkeän teoksen sisällä on elintärkeä ymmärtääksesi Barcelonan tärkeän arkkitehdin kehitystä sekä parasta tekemistä Barcelonassa.

Gaudí rakensi La Casa Milàn (rakennuksen oikea nimi) 57-vuotiaana vuosina 1906-1912, ja se oli viimeinen työ, jonka hän sai valmiiksi ennen kuolemaansa. La Sagrada Familian kaltaiset teokset jäivät kesken hänen kuolemansa jälkeen.

Jos olet jo hankkinut liput La Pedreraan, ihmettelet varmaan: Mikä tässä rakennuksessa on niin ihanaa? Mihin sinun pitäisi kiinnittää huomiota, kun päätät vierailla siellä? Seuraavassa kerron teille kaikki yksityiskohdat siitä, mikä on mahdollisesti suosikkityöni koko kaupungissa, ja toivon, että nautitte siitä!

1. Sisääntuloaulat

Sisäänkäynnin eteiset| ©Jose Ramirez
Sisäänkäynnin eteiset| ©Jose Ramirez

Casa Milà sijaitsee kulmatontilla, joten sillä on kaksi pääsisäänkäyntiä, toinen Paseo de la Gracia -kadulta ja toinen suoraan Barcelonan katujen kulmien muodostamasta tyypillisestä viisteestä. Aulat ovat tilavia ja valoisia ikkunoiden, rauta- ja lasioven ja ennen kaikkea sisäpihoilta tulvivan valon ansiosta.

La Pedreran kaksi aulaa toimivat yhteytenä kaikille kompleksin huoneille. Majesteettiset portaat yhdistävät suoraan pääkerrokseen, joka oli alun perin suunniteltu omistajien, herra ja rouva Milán, kodiksi. Yhteys muihin asuntoihin ja kattoterassille on hissillä. Gaudí suunnitteli hissin pystysuoran yhteydenpidon pääelementiksi ja sijoitti lisäportaat lähinnä palvelukäyttöön.

Varaa liput La Pedrera

2. Rakennuksen kruunu: kattoterassit

Terassi| ©Vasile Cotovanu
Terassi| ©Vasile Cotovanu

Casa Milàn kattoterassi on ainutlaatuinen. Täällä Gaudí suunnitteli avoimen tilan suoraan fantasiaromaanista. Espanjalainen runoilija Pere Gimferrer kuvaili tätä paikkaa "soturien puutarhaksi" 28 savupiipun vuoksi, joiden kaarevat muodot eivät muistuta tavanomaisia savupiippuja vaan pikemminkin mahtavia naamioituneita sotureita.

Katolla aaltoilevat lattiat antavat tilaa portaille ja epätasaisuuksille, joten kierroksen aikana suosittelen kiinnittämään huomiota jalkoihinne, vaikka se onkin vaikeaa, koska kaikkialla, minne katsotte, törmäätte veistoksellisiin ja arkkitehtonisiin yksityiskohtiin, jotka vangitsevat huomionne.

Mutkittelevien polkujen lisäksi useiden savupiippuveistosten peittämiseen on käytetty tuhansia Valenciasta peräisin olevia murtuneita marmorin ja laattojen kappaleita, sillä yöllä katolla olevat valot valaisevat kattoa näyttävästi.

Ikään kuin kaikki tämä ei olisi tarpeeksi, upea terassi tarjoaa joitakin Barcelonan parhaista näkymistä.

Varaa liput La Pedrera

3. Valaan ullakko ja Gaudí-näyttely

Gaudin näyttely| ©Dale Cruse
Gaudin näyttely| ©Dale Cruse

Moni saattaa miettiä, onko rakennuksen ullakolla käyminen kiinnostavaa, mutta kun kyseessä on Gaudín rakennus, vastaus on aina kyllä. Gaudín alkuperäisessä suunnitelmassa valaan ullakoksi ristitty tila oli tarkoitettu rakennuksen huolto- ja pesutilojen tilaksi. Palvelualue ei kuitenkaan ole synonyymi alentuneelle tai toisen luokan tilalle, päinvastoin.

Nykyään ullakkotilaa käytetään museona, joten rakennuksen ihailun lisäksi voit nauttia Espai Gaudín kokoelmasta, joka on omistettukokonaan arkkitehdin töille. Täältä löydät kymmeniä malleja ja suunnitelmia hänen kuuluisimmista teoksistaan sekä näyttäviä kipsimalleja, jotka on tehty mittakaavassa Casa Milàn julkisivun ja rakenteen tutkimista varten.

Varaa liput La Pedrera

4. Pihajärjestelmä ja sen käsitteellinen kuormitus

Patio de la Pedrera| ©jason gessner
Patio de la Pedrera| ©jason gessner

Gaudín luoma sisäpihojen järjestelmä oli melko nerokas arkkitehtoninen ratkaisu, jonka avulla voitiin ratkaista ilmanvaihto- ja valaistusongelma vapaasti seisovien rakennusten kortteleissa. Kaksi sisäpihaa, toinen pienempi ja toinen suurempi, nousevat pohjakerroksesta suoraan katolle. Näihin tiloihin astuminen ja taivaalle katsominen on aistien ilo; tarkastellaanpa kunkin tilan ominaisuuksia.

Kukkien piha

Patio de las Floresin tärkein ja selvästi erikoisin piirre on epäilemättä sen värinkäyttö. Tähän tilaan pääsee Paseo de Gracia -kadulle avautuvasta eteisestä.

Ulkopuolelta tuleva huomaa nopeasti, että muotojen, värien ja valojen leikki tarjoaa spektaakkelin, joka on selvä kontrasti La Casa Milàn julkisivulle ominaiseen kromaattiseen raittiuteen. Patio de las Floresin pohjaratkaisu on 90 metriä, joten se on pienempi näistä kahdesta.

Perhosten piha

Perhospiha puolestaan kertoo luonnosta ja liikkeessä olevasta elämästä, mikä on sen merkittävin ominaisuus. Itse rakenne koostuu lukuisista veistoksellisista muodoista, jotka tuovat mieleen luonnonolennot: sisäänkäynnin kynnyksellä istuu valtava perhonen tai pääkerrokseen johtavaa portaikkoa ympäröi jonkin mahdottoman kokoisen hyönteisen suuri siipi. Perhospiha on suurempi ja vaikuttavampi näistä kahdesta, 150 m2 , ja se sijaitsee Rue Provenca -kadulle johtavan sisääntuloaulan takana.

5. Kellari, ennennäkemätön innovaatio!

Casa de Milan kellari| ©Antonio Tajuelo
Casa de Milan kellari| ©Antonio Tajuelo

Gaudí suunnitteli tämän tilan samanlaista orgaanisten muotojen mallia noudattaen autotalliksi, jossa voitiin säilyttää hankkeen omistajan jo ennestään pitämiä vaunuja ja autoja. Kellarikerrokseen pääsee kahta pääaulaa pitkin kierteisiä luiskia pitkin, ja tätä tilaa käytetään tällä hetkellä auditoriona.

Kaarevia muotoja lukuun ottamatta kivilouhoksen kellari saattaa nykyaikana vaikuttaa tavanomaiselta tilaratkaisulta asuinrakennuksessa. On kuitenkin elintärkeää ymmärtää, missä historiallisessa kontekstissa hanke rakennettiin. Vuonna 1912 vastaavaa ratkaisua ei ollut missään päin maailmaa, eikä tarvetta varata tilaa ajoneuvon säilytykseen ollut ajateltavissa; tämä vain teki vuosien mittaan selväksi, kuinka paljon aikaansa edellä Gaudín työ ja kekseliäisyys kykenivät pohtimaan nykyaikaisen elämän tarpeita ja asettumaan niiden edelle.

Varaa liput La Pedrera

6. Rakennejärjestelmä ja materiaalien käyttö

La Pedrera -järjestelmä| ©Jose Ramirez
La Pedrera -järjestelmä| ©Jose Ramirez

Kierroksella La Pedrerassa yritä aina kiinnittää huomiota rakenteellisiin ratkaisuihin, joita Gaudí tarjosi erilaisiin rakennusongelmiin. Kivestä, tiilestä tai rautapilareista, hän ei pihistellyt materiaalien käytössä, jotta hän pystyi tarjoamaan parhaan mahdollisen ratkaisun kussakin skenaariossa.

Kierroksellasi huomaat, että eri huoneiden sisustukselle on ominaista vapaa geometria. Koska kantavia seiniä ei ole, syntyy vaihdettavia tiloja, jotka voidaan mukauttaa vuokralaisen tarpeiden mukaan. Julkisivun optimointi rakenteellisena järjestelmänä mahdollistaa kuormien jakamisen ilman, että sisätilat kuormittuvat liikaa.

Ullakolla Gaudí käytti kaiken kekseliäisyytensä luodakseen 270 parabolisesta tiilikaaresta koostuvan kehyksen, jonka vahvuus tukee yläpuolella olevaa kattoterassia.

7. Naapurien lattia ja mittatilaustyönä valmistetut huonekalut

Räätälöidyt huonekalut| ©Domenico Convertini
Räätälöidyt huonekalut| ©Domenico Convertini

Rakennuksen neljännessä kerroksessa sijaitsee niin sanottu "Naapurien asunto", joka on koko rakennuksen ainoa asunto, jonka muotoilu ja sisustus ovat tänäkin päivänä (yli 100 vuotta myöhemmin) säilyneet täsmälleen sellaisina kuin Gaudí ne suunnitteli.

Pere Milà ja hänen perheensä asuivat tässä asunnossa vuosikymmeniä. Sisätilat ovat säilyneet vaikuttavassa kunnossa, joten kierros sen huoneissa on kuin matka ajassa taaksepäin, jossa voit ymmärtää, miten Barcelonan yläluokka eli viime vuosisadan alussa. On huolestuttavaa ja ihmeellistä nähdä, miten ajan kulumisesta huolimatta jopa lasten lelut näyttävät jähmettyneen aikaan.

Vierailun aikana kannattaa kiinnittää erityistä huomiota Gaudin suunnittelemiin mittatilaustyönä tehtyihin huonekaluihin, jotka ovat aitoja modernismin taideteoksia.

8. Sisäänkäyntiovet

Sisäänkäyntiovi| ©Michael Gwyther-Jones
Sisäänkäyntiovi| ©Michael Gwyther-Jones

Casa Milàn auloihin pääsee takorautaporttien kautta, joiden ulkonäkö vain korostaa Gaudín työn ainutlaatuista kieltä. Samaa tyyliä on noudatettu kaikissa pääjulkisivun kanssa vuorovaikutuksessa olevissa parvekkeissa ja muissa rakennuksen sisällä olevissa kaiteissa.

Niiden orgaaninen muotoilu tuo mieleen luonnonmuodot perhosen siivistä kilpikonnan kuoriin; rautaa ja lasia sisältävien materiaalien yhdistelmällä on useita tarkoituksia: ensinnäkin ne suojaavat ulkoilmalta ja toiseksi ne toimivat luonnollisena valaistuslähteenä, jonka ansiosta aulatila kylpee valossa.

9. Maalaukset ja seinämaalaukset

Maalaukset| ©Jens Cederskjold
Maalaukset| ©Jens Cederskjold

Casa Milàn sisätiloissa on nähtävillä joitakin tuolloin suosituille modernistisille liikkeille tyypillisiä taideteoksia. Tämä aikomus näkyy myös auloissa, joissa voit nauttia taiteilija Aleix Clapésin töistä. Gaudín teos noudattaa mytologisen inspiraation teemoja, ja vaikka sitä on restauroitu useaan otteeseen, se on edelleen upeasti säilynyt. Kiinnitä erityistä huomiota seinämaalauksiin portaikoissa, jotka yhdistävät sisääntulokerroksen ja rakennuksen pääkerroksen.

On tärkeää ymmärtää, että Gaudín arkkitehtuuri ei pyrkinyt koristamaan seiniä liiallisesti tavanomaisilla plastisilla teoksilla, kuten maalauksilla; Gaudí suosi taiteen integroimista suoraan muotoon yhdistelemällä ja käyttämällä erilaisia materiaaleja ilmaistakseen luovaa kieltään.

10. Julkisivu on uskollinen esimerkki Gaudín tyylistä

Mila House| ©F Delventhal
Mila House| ©F Delventhal

Olitpa sitten lähdössä tai saapumassa rakennukseen, sinun on ehdottomasti otettava hetki aikaa analysoidaksesi koko rakennuksen huomiota herättävintä, ainutlaatuisinta ja silmiinpistävintä elementtiä: sen mahtavaa julkisivua. Julkisivu on tehty kokonaan kivestä, ja sen aaltoilevat muodot tekivät siitä aikanaan hyvin kiistanalaisen mallin, joka herätti monien aikalaisten tyytymättömyyttä. Lempinimi La Pedrera syntyi juuri niiden pilkasta, jotka pitivät sitä tuolloin rumana ja epämiellyttävänä rakennuksena.

Casa Milàa -rakennusta pidetään innovatiivisena teoksena lähinnä sen kokonaan teräsrakenteisen rakenteen ja verhoseinien käytön vuoksi, erityisesti sen itsekantavan julkisivun osalta. Ainutlaatuisia orgaanisia muotoja luotaessa käytetyn aaltoilevan kiven lisäksi takorautaa on käytetty vaikuttavissa sisäänkäyntiovissa (joissa on myös lasia), parvekkeiden kaiteissa ja ikkunoissa, jotka avautuvat suoraan kadulle.

Tämä oli arkkitehdin viimeinen siviililuonteinen työ, jonka hän rakensi ennen kuin hän keskittyi kokonaan Sagrada Famílian suunnitteluun ja rakentamiseen, joten La Pedrerassa voimme nähdä hänen erikoisen tyylinsä täyden kypsyyden. Gaudí onnistuu jättämään meille keinotekoisen rakennuksen, joka jäljittelee kauniisti luontoa.

Varaa liput La Pedrera